خودت را امتحان کن
1- صفات ثبوتی و سلبی را تعریف کنید و برای هر یک دو مثال بزنید؟
2- راه های شناخت صفات خداوند را نام ببرید و درباره هرکدام به اختصار توضیح دهید.
3- حمد و تسبیح خداوند به چه معناست؟وارتباط آن با صفات ثبوتی و سلبی چیست؟
سؤالات متن
1- چرا ما انسان ها امکان شناخت کامل خدای نامحدود را نداریم؟
2- به نظرشما چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید«ما عرفناک حق معرفتک:آن چنان که شایسته معرفت توست،تورا نشناختیم.»
3- راه های شناخت صفات خداوند را بگویید؟
4- یکی از بهترین راه های دستیابی به شناخت صفات خداوند، مراجعه به ... است؟
5-توصیفی که خداوند از خود می کند توصیفی ... است.
6-دو نمونه از توصیفاتی که دو نمونه از توصیفاتی که در قرآن از خداوند شده است را بگویید.
7-«انه یعلم الجهر و ما یخفی:او هر ... و... را می داند.»
8-این آیه از قرآن اشاره به چیست؟« انه یعلم الجهر ومایخفی:اوهرآشکارونهانی را می داند»
9-خداوند مهربان و دوستدار بندگان است. در این باره آیه ای از قرآن همراه باترجمه بیاورید.
10-خداوند مجازات کننده چه کسانی است؟
11- با توجه به آیه «ان الله لا یظلم الناس شیئاً، ولکن الناس انفسهم یظلمون: خداوند به مردم هیچ ستمی نمی کند بلکه این مردمند که به خود ستم می کنند» بگویید چگونه خداوند به مردم ظلم نمی کند؟
12-قرآن می فرماید«ان الله یحب التوابین: همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد» بگوییدخداوند در چه صورتی توبه پذیر است؟
13- احکام و قوانین خداوند بر بندگان به چه منظوری وضع شده است؟
14- خداوند شکرگزار چیست و چگونه؟
15- یکی از نشانه های شناختن صفات خداوند،تفکردرکتاب خلقت است، بایک مثال توضیح دهید.
16- آیا می توان هر صفتی را که در مخلوقات می بینیم به خداوند متعال نسبت دهیم؟
پاسخنامه
خودت را امتحان کن
1-صفات ثبوتی صفاتی هستند که جنبه ی کمال دارند مثل:قدرت و علم. صفات سلبی صفاتی اند که از نقص ناشی می شوند مثل:جهل و خستگی.
2- هر کمال و خوبی که مخلوقات دارند ار خالق خود دریافت کرده اند چون کسی می تواند کمال و خوبی را به دیگری بدهد که خود نیز آن را دارا باشد،بنابراین خداوند سرچشمه همه خوبی ها و کمالات است. اما صفاتی که از مخلوق بودن و محدود بودن موجودات سرچشمه می گیرد مثل جهل و ظلم درخدای متعال نیست زیرا خداوند مخلوق و محدود نیست.
3- حمد به معنی «ستایش» و تسبیح به معنای «پاک و منزه دانستن » است.در حمد و ستایش ،همواره صفات ثبوتی خدا را بیان می کنیم ؛ می گوییم: خداوندا تو پروردگار جهانی ، تو رحمان و رحیمی . ودر تسبیح ،خداوند را از صفات سلبی پاک و منزه می داریم ؛ می گوییم : خدایا تو نیازمند نیستی ،تو شریک نداری.
متن
1- به دلیل توانایی های محدود خود.
2- زیرا ما انسان ها به دلیل توانایی های محدود خود،امکان شناخت کامل خدای نامحدود را نداریم ،اما به قدر توان و درک خود،می توانیم به شناختی محدود از خداوند ،دست یابیم.
3- الف- تفکر در قرآن . ب- تفکر در جهان آفرینش.
4- کلام خداوند
5-دقیق و بی نقص
6- خداوند بر همه چیز آگاه است.او از آنچه در قلب ما می گذرد ،آگاه است.
7- آشکار - نهانی
8- علم خداوند به هرچیزآشکارو مخفی.
9- «وهوالغفور الودود:او آمرزنده و دوستدار بندگانش است.»
10- کسانی که به مبارزه با حق برخیزند و از گناه و سرکشی دست برندارند.
11- خداوند به بندگانش ظلم نمی کند بلکه این انسان ها هستند که با گناهان وخطاهایشان به خود ظلم می کنند و خود را در مسیر گرفتاری و هلاکت قرار می دهند.
12- در صورتی که انسان ها از گناه خویش پشیمان شوند و توبه کنند .
13- خداوند قصد سخت گرفتن بر بندگانش را ندارد بلکه می خواهد با این قوانین انسان ها را از پلیدی ها وناپاکی ها دورکند و آن ها را به سوی خوشبختی در هر دو جهان هدایت کند.
14- خداوند شکرگزار کارهای خوب بندگان است حتی اگر هیچ کس آن خوبی ها را نبیند ویا به چشم دیگران بی ارزش و کوچک بیاید.
15- یعنی از طریق آثار و نشانه های او ،که در سراسر جهان آفرینش متجلی است به ویژگی های او پی ببریم ؛ همانگونه که با دیدن نوشته ای علاوه بر پی بردن به وجود نویسنده ،به میزان علم و دانایی او پی می بریم ،با تفکر در جهان خلقت نیز می توان علاوه بر پی بردن به خالقی بی همتا با برخی از ویژگی ها و صفات او نیز آشنا شد.
منبع: پیام آسمانی bayan-1..ir
ویرایش:1394/7/9